Masterclass eigenwoningschuld Online

Klant belt en dan

De vlag gaat altijd uit als een klant je belt voor een hypotheekadvies. Dit is logisch want klanten betekent inkomsten en dat wil iedere hypotheekadviseur. Een goede adviseur wil ook zijn deskundigheid laten zien. Een goed hypotheekadvies geeft toch een goed gevoel voor een adviseur. Wie wil niet een tevreden klant?

Een goede hypotheekadviseur kan echt zijn deskundigheid aantonen voor een bepaalde groep huizenbezitters. Deze groep zal de komende jaren flink gaan toenemen. Is het volgende van toepassing dan kunnen de advieskosten omhoog?

Klant (beller) koopt/heeft samen met huidige partner een woning (gekocht na 1 januari 2013).
Indien minimaal 1 van de 2 onderstaande vragen met ja wordt beantwoord, komt daadwerkelijk uw deskundigheid om de hoek kijken.

  • U heeft eerder (alleen of samen met een andere partner) een koopwoning gehad.
  • Uw huidige partner heeft eerder (alleen of samen met een andere partner) een koopwoning gehad.

Bij deze situatie moeten de alarmbellen direct gaan klinken. Dit zijn klanten die geld voor u gaan opleveren namelijk. Slimme adviseurs zullen even een link sturen van de column van Jos Koets op de iex https://www.iex.nl/Column/491655/Controleer-uw-hypotheekadviseur.aspx. Klanten zullen direct opmerken dat zij zich in een ingewikkelde situatie bevinden. Goede uitleg is noodzakelijk want anders zou eventueel de fiscus op de stoep kunnen staan. Het is logisch dat de klant onzeker is geworden van zijn situatie.

Een goede inventarisatie vooraf is het halve werk. Mail de klant een formulier waar hij / zij zijn eigen woning schuld verleden kenbaar moet maken. Met deze gegevens kan de uitwerking worden gemaakt voor de berekening van de Wettelijke Regeling, het Goedkeurend Besluit en indien van toepassing de Draagplicht Overeenkomst. Dit kost in het begin aardig wat tijd, maar hoe vaker je deze berekeningen maakt, hoe sneller ze zijn gemaakt.

Tijdens de desbetreffende afspraak worden de berekeningen met de klant doorgenomen. Vanwege de moeilijke materie is er een kans dat de klant het niet snapt. Door gebruik te maken van bepaalde stappen, zal de uitleg duidelijker overkomen bij de klant. Voor de klant is in ieder geval 1 ding duidelijk en dat is dat u (de hypotheekadviseur) deskundig bent.

Het is wel heel belangrijk om in het eerste gesprek duidelijk te vertellen dat de keuze vooraf noodzakelijk is omdat daar de hypotheekvormen en hypotheekbedragen op aangepast moeten worden. Anders gezegd: de klant moet als de woning gekocht wordt, al besluiten of deze gaat voor de WR, GB of DO. Bij ieder van deze drie zijn de hypotheekvormen en hypotheekbedragen anders.

Als de hypotheek is afgesloten, komt de nazorg om de hoek kijken. Vaak heeft de klant nog een koopwoning die nog niet is verkocht. Bovendien is de kans groot dat de klant nog wat extra heeft gedaan (verbouwd) in de nieuwe woning. Adviseurs die nu bereid zijn om de huidige nieuwe situatie uit te werken voor de klant, kunnen zeer goed scoren. Natuurlijk is dit extra werk maar daar kan vooraf al rekening mee worden gehouden. Gewoon de advieskosten een paar honderd euro hoger.

Nog belangrijk is de tip hoe de klant zijn IB moet invullen. De klant heeft gekozen voor bijvoorbeeld het Goedkeurend Besluit. Hoe moet bij het invullen van de IB-aangifte dit GB worden doorgegeven aan de belastingdienst. Een vinkje zetten is niet van toepassing namelijk. Dus begeleiding levert hier ook weer extra werk op wat door berekend kan worden.

Als een hypotheekadviseur een klant helpt vanaf het eerste telefonisch gesprek tot aan het invullen van de IB-aangifte dan heeft deze echt laten zien een toegevoegde waarde te kunnen zijn. Klanten willen hier ook voor betalen. Zij doen een grote aankoop en willen dat dit goed geregeld wordt. Wat houdt de cursus in:

Praktijk cursus Eigen Woning Schuld 2020

  • Drie praktijkcasussen (uitwerking WR, GB en DO)
  • Stappenplan hoe klant vanaf eerste afspraak te kunnen binden tot eindklant
  • Uitleg IB-aangifte (WR, GB en DO in te vullen)
  • Uitleg begeleiding onderlinge draagplicht overeenkomst
  • Uitleg tips hoe klant kan worden geïnformeerd over hun moeilijke materie
  • Tips om hogere factuur voor advieskosten te kunnen verantwoorden
  • Cursus is volledig gericht op de praktijk
  • Extra aandacht voor de DO vanwege verschillende info hierover in de media!!!
  • Er is nog een verrassing, namelijk een tool EWS die we doornemen.
  • 6 B punten SEH 

Tijdsduur:
Ochtendsessie 09.00 uur tot 12.00 uur 
Pauze van 12.00 uur tot 13.00 uur
Middagsessie 13.00 uur tot uiterlijk 16.30 uur
Kosten cursus 250 euro (BTW vrij)
Online minimaal 3 en maximaal 6 deelnemers: 

Locatie:  Online 

Datums

– Vrijdag 19 juni 2020

– Woensdag 1 juli 2020

– Dinsdag 14 juli 2020

– Donderdag 23 juli 2020 (onder voorbehoud)

Maandag 3 augustus 2020

– Vrijdag 14 augustus 2020

– Dinsdag 25 augustus 2020

– Maandag 31 augustus 2020

Aanvullende informatie voor de Erkend Hypotheekadviseur 

6B PE 2020 Masterclass Eigenwoningschuld 

Het programma is geactualiseerd voor 2020 er wordt meer aandacht besteed aan de vaardigheden van de adviseur om dit onderwerp goed uit te kunnen leggen aan de klant.

 






Wat wilt u? Een” “

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden.


Inschrijven Master Class Eigenwoningschuld 

€ 250

Online 3- 6 personen 

 

Scroll naar top
× Contact